Porota celoslovenskej súťaže Scratch Match 2022 už po šiesty raz ocenila nádejné programátorky vo veku 8-15 rokov. Medzi ocenenými nechýbala ani aplikácia učiaca názvy častí našej kostry, hry o recyklovaní alebo pre viac paralelných hráčov. Do šiesteho ročníka súťaže sa zapojilo spolu 60 dievčat s 36 projektami, najviac ich pochádzalo z Trenčianskeho a Košického kraja. Súťažiť mohli individuálne alebo v tímoch v staršej a mladšej kategórii.
Hlavným cieľom súťaže Scratch Match je motivovať dievčatá na základných školách k objavovaniu technológií. V súťaži môžu využiť svoj talent a kreativitu pri tvorbe jednoduchej počítačovej hry, zábavnej animácie alebo príbehu. Pre dievčatá aj školy, ktoré sa dosiaľ so Scratchom nestretli, zároveň Aj Ty v IT ponúklo aj 47 workshopov Scratchu, v rámci ktorých tento rok vyškolili spolu 215 dievčat z celého Slovenska.
„Je skvelé vidieť, ako z roka na rok narastá úroveň prihlásených projektov. Scratch je skvelá cesta ako začať s programovaním v skorom veku, pretože je jednoducho ovládateľný a umožňuje osvojiť si základné príkazy“, vysvetľuje riaditeľka Aj Ty v IT Petra Kotuliaková.
Súťaž Scratch Match organizuje občianske združenie Aj Ty v IT v spolupráci so spoločnosťou Accenture. Ako vysvetľuje Nikoleta Fialová, jedna z porotkýň súťaže: „V Accenture chápeme, že na pritiahnutie viac žien do IT odvetvia, musíme ukázať už dievčatám na základných školách a v tínedžerskom veku, že svet informačných technológií je oblasťou, kde môžu naplno rozvinúť svoju kreativitu a nájsť uplatnenie, ktoré ich bude napĺňať. Preto dlhodobo podporujeme Scratch Match a ďalšie aktivity organizácie Aj Ty v IT, ktoré cielene búrajú stereotypy a časom sa určite prejavia aj vo zvýšenom počte študentiek IT odborov a vyrovnanejšiemu zastúpeniu pohlaví v IT sektore. „
Od minulého roka sa partnerom súťaže stala aj švajčiarska spoločnosť Zurich Insurance Company, poisťujúca ľudí a majetok po celom svete. „V rámci dlhoročnej spolupráce s Aj Ty v IT pomáhame dievčatám a ženám spoznať svet IT. Naši skúsení kolegovia okrem iného pravidelne pripravujú a školia programátorské kurzy, čím pomáhajú ženám uplatniť sa v technologických profesiách. Sme radi, že rozsah našej spolupráce sa neustále rozširuje a vďaka tomu aj my prispievame k tomu, aby sa myšlienka sprístupnenia IT pre ženy a dievčatá stala realitou“, vysvetľuje Linda Šafránková z Zurich Insurance Company.
Porota v zložení Nikoleta Fialová, Linda Šafránková, Gabriel Hudák a Ivana Halpert na svojom zasadnutí ocenila z roka na rok rastúcu kvalitu súťažných projektov, najmä ich kódov, čo sa prejavilo na silnejšej konkurencii a udelení všetkých cien.
Víťazkou prvej ceny v kategórii staršie dievčatá – jednotlivci sa stala Viktória Pupáková z Nových Zámkov so skákacou viacúrovňovou hrou rtudisru. Jednalo sa zároveň o kategóriu s najväčším počtom prihlásených projektov. „Veľmi ma potešilo, že som tak dobre uspela a získala prvé miesto, za čo som vďačná aj môjmu učiteľovi, ktorý ma v tom podporoval. Táto práca ma veľmi bavila a ďakujem vám, že ste moju prácu hodnotili za najlepšiu,“ uviedla v reakcii na výhru.
V kategórii staršie dievčatá – tím si prvé miesto odnáša EVO Team z Košíc s edukatívnou aplikáciou na učenie častí kostry. Porota pri hodnotení ocenila najmä pamätanie si zlých odpovedí a možnosť ich následného precvičovania. Zároveň sa jedná o projekt, ktorý sa okamžite dá využiť na vzdelávacie účely na základných aj stredných školách.
V kategórii mladšie dievčatá – jednotlivci sa najlepšie umiestnila Bela Belobradová z Púchova s hrou Boj s Covid19, pri ktorej porota vyzdvihla koncept a funkčnosť hry, ako aj možnosť hrania pre 2 hráčov. Kategóriu mladšie dievčatá – tím vyhrali IT Girls z Košíc s edukatívnou hrou o správnom recyklovaní, v ktorých porota ocenila prácu a nahratie vlastného audia.